In onze nieuwe rubriek De Van van (spreek uit: ven van) gaan wij op zoek naar unieke surfbusjes. Uniek groot, uniek lelijk, uniek functioneel of uniek gepimpt. De aftrap is voor studenten windsurfvereniging Plankenkoorts.

Woord: Mart Kuperij
Beeld: Tot en met ontwerpen

STUKJE GESCHIEDENIS

Plankenkoorts was een van de eerste echte surfverenigingen in Nederland. Sinds de oprichting in 1981 is Plankenkoorts uitgegroeid tot de grootste studenten windsurfvereniging van Nederland, met dit jaar hun 30-jarige jubileum. Waar de vereniging oorspronkelijk in Leiden begon, is het hoofdkwartier tegenwoordig de Technische Universiteit van Delft. In 1995 kwamen de eerste plannen voor een surfbus, er werd een buscommissie ingesteld en al snel daarna werd de eerste bus gekocht, en een onderhoudscommissie en reglementen ingesteld. Om te zorgen dat iedereen zich met de bussen verbonden voelde, kreeg elke bus een naam, te beginnen met PK Bus. In de loop der jaren passeerden meerdere bussen de revue. De PK Bus kreeg gezelschap van de PK Zus, gevolgd door de PK Bus Jr. en de PK Baas. PK Zus en Baas rijden inmiddels hun rondjes in Nigeria, de andere bussen zijn opgereden en op de schroot beland. De nieuwe vloot van Plankenkoorts telt drie bussen: PK Beest, PJ Sjos en de nieuwste aanwinst PK VoortWaarts. Twee Volkswagen LT 35 Maxi’s en een Mercedes Sprinter Maxi die per stuk plaats bieden aan twintig windsurfsetjes.

Silvan Slijpen houdt zich als Beta-commissaris bezig met de faciliteiten in Delft, waaronder ook de drie monsterlijk grote bussen vallen. ‘De nieuwste bus van Plankenkoorts is vernoemd naar het laatste bestuur, hun voorzitter heette Louw van der Voort en ze noemden hun bestuur VoortWaarts. Niet iedereen binnen de vereniging was overigens even blij dat ze ook de nieuwste bus naar zichzelf vernoemden, dat is eigenlijk not done. De PK Sjos is vernoemd naar een jongetje dat heel goed kon karten maar iets minder goed was in het rijden met de bus. Na een paar bijna-ongelukken hebben ze zijn bus-rijbewijs afgenomen, maar om hem toch wat waardering te geven voor wat hij gedaan heeft voor Plankenkoorts is werd er een bus naar hem vernoemd. Het Beest paste mooi in de serie Bus, Zus en Baas.’

VAN CHICK TOT CHIQUE

De 515 leden die Plankenkoorts telt betalen 75 euro contributie per jaar. Om de bussen aan te kunnen schaf-fen moest er aardig wat sponsorgeld binnen worden gehaald. Op de bussen daarom stickers van de TU Delft, DoSign.nl, surfshop Hightide in IJmuiden, Sick en Hardbeach in Scheveningen. In het verleden werd Plankenkoorts gesponsord door het Nederlandse pornoblaadje Chick, maar toen de TU Delft als hoofdsponsor werd gestrikt, eisten zij een bepaald niveau van de overige sponsoren. In de bussen dus geen Chicks meer, wel de nodige blikjes Golden Arrow, een kluis, slaapzakken en wat golfsurfboards zodat er op trip ook op windstille golfrijke dagen nog wat actie is.

Als je goed genoeg kan surfen, een jaar lid bent en je een jaar je rijbewijs hebt, mag je, na een rijtest afgenomen door de buscommissie, in de bussen rijden. Op de site van Plankenkoorts is een carpoolpagina waar de leden zich in kunnen schrijven om met de bus te gaan surfen. Als er genoeg mensen zijn om de bus te vullen kunnen ze vertrekken. Er wordt geprobeerd één bus te reserveren voor binnenwater, maar als het echt mooi is op zee gaan alle bussen daarheen. In de zomer gaan de bussen zo lang mogelijk ‘op vakantie’. Vaak gaat er dan ook één bus naar binnenwaterspots, de andere bussen gaan op trips naar Marokko en andere verre bestemmingen. Silvan: ‘Het basistarief voor de bussen is 6 cent per kilometer, waarbij de dieselprijs nog wordt opgeteld. Momenteel ligt de totaalprijs rond de 20 cent per kilometer. Een ritje Scheveningen van 50 kilometer komt dus neer op 10 euro die nog verdeeld wordt onder de meerijders. Misschien wel het beste carpoolsysteem van Nederland?’