Hoe zou je het vinden als je je surfseizoen een stuk zou kunnen verlengen? Als je zelfs als het vriest nog het water op kan? Letterlijk het water op, bevroren en wel, met je eigen ijssurfer. Genieten van de stilte, het winterwonderland en snelheiden bereiken die je op je windsurfboardje niet voor mogelijk had gehouden. Nederlands kampioen ijssurfen 2012 Dennis Littel ontwikkelde een ijssurfer die het carvegevoel van het windsurfen weet te benaderen, het ontwerp deelt hij hier. Maak hem voordat de vorst intreedt en je zult je Koning Winter voelen als het ijs de plassen siert.

Woord: Dennis Littel, Mart Kuiperij Beeld: Liesbeth van Diggele / villasappho.nl, Dennis Littel, Mart Kuiperij

Een ijssurfer maken moeilijk? Met de juiste tools en een beetje inven-tiviteit heb je nog voor de eerste vorst inzet je eigen winterplankje in elkaar zitten. Dennis: ‘Mijn eerste ijssurfer was een driehoekshape. Dit board ging heel hard maar ik vond het toch ver verwijderd van het echte windsurfgevoel. Met een driehoek kan je eigenlijk alleen in een rechte lijn en overstag, ik wilde iets maken waarmee je het carvegevoel kunt benaderen dat we allemaal kennen van het echte windsurfen. Snelheid vond ik niet het belangrijkste, het ging me vooral om het kunnen sturen en gaan waar je wilt. Als je GPS speed wilt doen op ijs moet je een driehoek maken, maar ik vind het gaver om achtjes te draaien, full speed te gaan en het hele meer te gebruiken. Bovendien: als ik een wak zie kan ik nog snel wegsturen, probeer dat maar eens met een driehoek!’

Op een gegeven moment was ik op internet aan het kijken hoe ik zo’n board stuurbaar kon maken, en kwam al gauw uit bij mountain-board trucs. Vervolgens zag ik in mijn huis een bankje staan van oude wakeboards en de link was snel gelegd. Mountainboardtrucs moeten normaal onder een lichte hoek staan om te kunnen sturen, als dat niet zo is werken ze alleen als een soort schokbrekers. Het mooie van dit ontwerp is dat doordat het wakeboard doorbuigt als je erop staat de trucs licht kantelen waardoor je kunt sturen. En als ik niet wil sturen verplaats ik mijn gewicht naar achteren, haal de druk van het board en ga ik vrij gemakkelijk rechtdoor en kan ik meer snelheid maken. Ik heb het board in elkaar gezet met Harald Mijnsbergen, een vriend van me die in het ijzerwerk zit; samen hebben we het ding in elkaar gelast en geslepen.’

Maar ook zonder lasapparaat en maatje in het ijzerwerk kun je je eigen ijssurfer maken. Leendert van Gaalen bouwde samen met Dennis een demontabele RVS-versie van diens ontwerp, die we hier als basis hebben gebruikt.

Boodschappenlijstje:
Wakeboard
€ 100,- tot € 200,- Ga voor een tweedehandsje, rond de 140 centimeter lang. Oude boards zijn vaak dikker en dus sterker.

Bouten, moeren, ringen
• Borgmoeren M6 – € 0,15 per stuk (staal € 0,06 per stuk)
• Verzonken kop bout M6 x 40 mm – € 0,25 per stuk
• Carrosseriering M6 – € 0,20 per stuk
• Zeskanttapbout M12 x 40 mm – € 1,37 per stuk
• Carrosseriering M12 – € 0,24 per stuk

1. Trucks
€ 150,- tot € 200,-
Mountainboard trucks, deze zijn online te bestellen op bijvoorbeeld trampaboards.com. De ijssurfers van Dennis en Leendert zijn voorzien van Inf inity Trucks.

2. Kokerprofiel
120 cm lang, 20 mm x 50 mm, 2 mm dik RVS € 60,- per 2 meter (staal € 10,- per 2 meter)
Om de trucks op vast te zetten, 60 cm per truck.

3. L-profiel
60 cm lang, 40 x 40 mm, 4 mm dik € 65,- per 2 meter (staal € 12,- per 2 meter)
Verbindingsstukjes.

4. IJzers
40 cm lang, 60 mm hoog x 8 mm dik RVS € 100,- per 2 meter (staal € 19,- per 2 meter) Dennis: ‘Je kunt ook kiezen voor ijzers van 6 mm dik, hiermee kun je het beste zelf experimenteren. Je kunt de ijzers laten maken en slijpen bij een ijzerhandel als je dit zelf niet kunt.’

5. Draadeinden
M8, rond de 65 cm € 9,10 per meter (staal € 2,86 per meter) Dennis: ‘Bij de normale doe-het-zelfzaken kun je draadeinden kopen van 1 meter lengte. Leendert en ik hebben gebruik gemaakt van de M8 draadstang om een stijver effect te krijgen vergeleken bij de dunnere versies. De dunne trekken gemakkelijk krom na een botsing met een vastgevroren ijsplaat, wanneer ze krom staan, staan de twee ijzers niet meer parallel aan elkaar.’

6. Voetbanden
De voetbanden kun je van zoveel dingen maken zolang ze maar groot genoeg zijn voor je winterschoenen en dat ze niet te gemakkelijk scheuren. Dennis: ‘Ik heb de voetbanden van een oude tractorbinnenband gemaakt. Deze stond in de gamma, maar dan als plantenbak. Ik heb hem kapot geknipt en er voetbanden van gemaakt.’

7. Antislip
Gebruik hiervoor bijvoorbeeld skatedek of een ander antislipmateriaal uit de bouwmarkt. Dennis: ‘Het is handig om niet het hele dek met antislip te bekleden, maar het in stroken te doen zoals op mijn board. Wanneer het een beetje dooit vriest het water snel vast op zo’n skatedek en glijd je continue uit.’

Deze lijst vormt een globale opsomming van de gebruikte producten, de prijzen zijn indicatief. De prijs is telkens die van RVS, als er een stalen alternatief is, wordt deze tussen haakjes weergegeven. Experimenteer zelf met de maten en constructie en stuur ons je feedback op motion@soulonline.nl!

De L-profielen waar de ijzers aan vastgemaakt worden zijn licht afgerond zodat ze niet happen in het ijs. Een van de L-profielen is korter dan de andere, anders lukt het niet de truck erin te schuiven.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Om de trucks goed te fixeren op het kokerprofiel heeft Dennis er schroefgaten in getapt, zodat ze vervolgens op het profiel kunnen worden vastgezet.

Het is belangrijk dat de ijzers altijd parallel lopen, hiervoor lopen er aan beide uiteinden draadeinden doorheen. Je kunt ze stellen door aan de binnenkant twee moertjes tegen elkaar te draaien.

IJzers
Als ijzers gebruikt Dennis een strook RVS, geslepen onder een hoek. Voor iedere ijssoort kun je weer een ander soort ijzer maken. Bij keihard ijs kun je met een scherp ijzer surfen, bij zacht ijs wil je juist minder scherpe ijzers zodat je je niet ingraaft. Als je het lastig vindt zelf je ijzers te maken kun je ze door een ijzerhandel laten maken of tweedehands kopen op internet. De ijzers hebben een beetje ronding erin zodat ze zich niet ingraven en gemakkelijker over oneffenheden glijden. De hoeveelheid raakvlak met het ijs is een balans tussen snelheid en grip: teveel raakvlak gaat ten koste van je snelheid, te weinig en je vliegt de bocht uit.

Tools:
1. Schroefdraadtapper: Om schroefgaten te maken in de trucks zodat ze niet kunnen kantelen.
2. Elektrische schroevendraaier / boormachine: veel sneller dan met de hand natuurlijk.
3. Hamer
4. Sleutelset
5. IJzerzaag
6. Slijpschijf
7. Bier

Board
Het is belangrijk om een zo lang mogelijk board te gebruiken zodat je de mastvoet en voetbanden ver genoeg uit elkaar kan zetten. Je moet niet te dicht op je mastvoet staan, dan kun je geen tegenwicht bieden aan de wind. Zet de trucks zoveel mogelijk aan de rand voor een stabiele ride. Blijf ongeveer 10 cm van de rand af zodat ze niet uitbreken. Plak een dun stukje vinyl of rubber van rond de 4 mm dikte tussen het board en de trucks als demping, dan trillen je vullingen niet uit je mond bij elke oneffenheid.

RVS of staal?
Het frame van de ijssurfer op de foto is van RVS, dit heeft als voordeel dat hij niet roest. Het nadeel is dat RVS significant duurder is dan gewoon staal. Dennis heeft zijn frame gemaakt van staal en daarna behandeld met roestwerende metaallak Hammerite.

Voor alle mensen met twee linkerhanden en iedereen zonder kolomboor, schroefdraadtapper of elektrische schroevendraaier is Dennis bezig een kant en klaar pakket te ontwikkelen. Hou de site in de gaten voor nieuws over dit pakket of like onze Facebook voor de laatste updates!