Na ervaring als zeilreparateur te hebben opgedaan bij JibeCity in Bonaire kreeg Frederik Quadvlieg (25) vijf jaar geleden de mogelijkheid zijn eigen zeilmaakbedrijfje Stitch te beginnen in een container op het FAST Surfdorp in Scheveningen. Het waren jaren waarin de student industrieel product ontwerp veel ervaring opdeed en naast windsurfzeilen ook kites repareerde en allerhande klussen voor strandtenten deed. Maar het avontuur bleef lonken en toen hij de kans kreeg stage te lopen bij KA Sail in het warme, rauwe en winderige West-Australië was de keuze snel gemaakt. Stitch ging de winter dicht voor een stage Down Under.

Woord: Frederik Quadevlieg/sairepair-stitch.nl
Beeld: Ben Newson

Door de ervaring die ik heb opgedaan met de reparaties van wind- surfzeilen, heb ik in de loop der jaren een beter beeld gekregen van hoe windsurfzeilen nou echt werken, wat goed aan zeilen is en wat er vaak fout gaat. Ik kwam in contact met Peter Weitenberg, eigenaar van KA Sail, en repareerde of modificeerde zo nu en dan wat zeilen van hem. Na een weekje samen in Kroatië te hebben gezeten en hem te hebben uitgelegd dat ik voor mijn studie een stageplek zocht, was het plan snel gemaakt. ‘Waarom kom je van de winter niet naar Australië om het KA team te helpen met de ontwikkeling van de wavezeilen?’ Ik wist niet hoe snel ik mijn ticket moest boeken.

tekst

Eenmaal aangekomen in Perth was het gelijk op naar de loft om de KA crew te ontmoeten. KA Sail heeft naast eigenaar Peter en zeilontwerper Martin Love een groep mensen verzameld die naast hun gewone baan ook nog met veel plezier veel tijd steken in het merk. Gasten als teamrider/ tester Jesper Orth, waver Ben Newson, shopeigenaar Steve Stratford en vaak ook bevriende windsurfers die het leuk vinden het merk te pushen en hun ideeën tot leven te zien komen. Mijn taak binnen dit geheel: het samenbrengen van alle feedback over de producten en dit doorcommuniceren naar chief Peter en designer Martin. Zij zijn uiteindelijk degenen die het voor het zeggen hebben, en kijken ook met een meer commercieel en marketingoog naar eventuele veranderingen/aanpassingen en bepalen uiteindelijk welke suggesties door worden gevoerd en welke niet. Daarnaast was ik een soort manusje van alles: het nameten van de specs op de zeilen, het bekijken van de ontwerpen, de losse onderdelen onder de loep nemen: alle suggesties waren welkom.

Ik kon gelijk terecht in de werkplaats waar ik onder leiding van Jesper de range doornam. Naast zijn tijd op de slalom worldtour, heeft Jesper jarenlang gewerkt aan de ontwikkeling bij merken als Starboard, NorthSails, Gaastra en Severne; iemand waar ik een hoop van kon leren dus. De twee wavezeilen Killer (5 latten) en Krypto (4 latten) hadden de grootste prioriteit. Beide zijn low aspect zeilen met redelijk wat power, wat we eerst maar eens in de praktijk moesten ervaren. De maanden die volgden verdeelde ik mijn tijd tussen het werk in de loft en het testen van de producten. West-Australië heeft een kustlijn van meer dan 5.000 kilometer met daarop tientallen wereldspots; met veel rijden is er bijna altijd wel een spot te vinden waar het waait. Samen met de locals op pad in een 4WD, jagen naar de goeie wind en golven, tukken in een tentje op verlaten stranden, het was een routine die nooit saai werd.

Nieuwe uitdaging
Niet lang nadat ik was gearriveerd in Perth, vond een leuke ontwikkeing plaats: Peter Volwater werd teamrider van KA Sail. Peter heeft al jaren een huis in West-Australië, waar hij elke winter verblijft, en het leekhaast logisch dat hij ooit met KA zou samenwerken. Na Peter te hebben ontmoet en met hem zijn nieuwe slalomzeilen te hebben doorgenomen, stond ik ineens voor een nieuwe uitdaging: varen op zijn homespot Margaret River. Een spot waar als het even loopt dikke massieve masthoge golven op ondiep rif breken, en dan hebben we het nog niet eens over een hoge dag. Dit is wat ik wilde en nu moest ik wel! De ritten, timing, turns en wipe-outs waren even wennen, maar wat kicken zeg! Ik begreep al snel waarom Peter deze plek als zijn tweede thuis gekozen had.

Benieuwd naar de rest van het verhaal? Dit is een artikel uit Motion windsurf magazine 2014 #2. Mocht je dit magazine gemist hebben dan kun je deze bestellen in onze webshop of word voor het gemak meteen abonnee zodat je geen nummer meer hoeft te missen!