Golfrijden is de koningsdiscipline binnen het windsurfen. Een kunstvorm haast, die door iedere rider op zijn of haar manier geïnterpreteerd wordt. Logisch ook, want geen enkele golf is hetzelfde. Het maken van een goede golfrit vergt naast de juiste techniek een flinke dosis creativiteit en flexibiliteit. Maar daarmee ben je er nog niet. Het goed kunnen lezen van de golf is van doorslaggevend belang om op de juiste plaats op het juiste moment te zijn. Het is niet voor niets dat ervaren mannen als Levi Siver en Thomas Traversa het zo goed doen in de meest uiteenlopende omstandigheden: na het rijden van letterlijk duizenden golven is het inschatten van de goede timing voor hun geen geheim meer. Op de volgende pagina’s vind je golfrijtips van onder andere Levi, Thomas, Graham Ezzy, Marcilio ‘Brawzinho’ Browne, Kauli Seadi en Alex Mussolini.

Woord: Mart Kuperij
Beeld: John Carter/PWA, Sofie Louca/Fish Bowl Diaries (Ezzy)

techniek_golf rijden_tekst1

Victor Fernandez, Tenerife
Om een onshore bottomturn in te zetten, trek je je zeil hard dicht en stuur je de bocht in om vervolgens, in het midden van de turn, het zeil te openen zodat je clew first naar de top van de golf carvet. Je lichaamsgewicht blijft boven het board, knieën gebogen met druk op je achterste voet terwijl je met je voorste voet het board horizontale ‘drive’ geeft. Leun met je lichaam naar de golf toe, heupen in de richting van de golf. Dit helpt om de snelheid vast te houden en geeft extra drive.

techniek_golf rijden_tekst2

John Skye, Tenerife
De bottomturn in onshore bestaat eigenlijk uit twee delen: een normale bottom om in de richting van de golf te gaan, en dan een korte clew first ride om echt snelheid te pakken en je board naar de lip te sturen. Een brede grip helpt bij elke bottomturn, het geeft je meer controle over het zeil en meer power als je het zeil dichttrekt.

techniek_golf rijden_tekst3

Alex Mussolini, Sylt
Hou je zeil goed open zodat de wind er niet van de andere kant in kan komen. Leun niet teveel op je voorste voet, probeer een gelijkmatige snelheid te houden en open de clew zoveel als je kan. Hoe meer onshore het is, des te langer ik mijn zeilhand achterop de giek hou in het begin van de top turn, zodat ik de kracht in het zeil beter kan controleren.

techniek_golf rijden_tekst4

Klaas Voget, Denemarken
Bij onshore is het moment waarop je je zeil opent van cruciaal belang. Een split second na de top van je turn breng je je handen bij elkaar waardoor het zeil zich automatisch opent. Dit moet ook wel, want met de richtingswissel van je board zou je anders de wind vol van de andere kant in je zeil krijgen. Probeer gedurende de turn je zwaartepunt boven je board te houden; je hebt nu weinig druk in je zeil en vaart eigenlijk voor de wind.

techniek_golf rijden_tekst5

Thomas Traversa, Tenerife
Bij een onshore top turn moet je sneller dan in sideshore omstandigheden de druk van je voorste naar je achterste voet wisselen, zodat je geen snelheid verliest. Tegen het eind van de turn, als het board zich weer plat legt is mijn gewicht op mijn voorste been en druk ik met mijn achterste voet de tail horizontaal om het board te laten sliden of niet. Het gaat hier meer om subtiele dan brute kracht, het is een kwestie van doseren.

Benieuwd naar de tips van Kauli Seadi, Levi Siver, Graham Ezzy en Kevin Pritchard? Dit is een artikel uit Motion windsurf magazine 2014 #2. Mocht je dit magazine gemist hebben dan kun je deze bestellen in onze webshop of word voor het gemak meteen abonnee zodat je geen nummer meer hoeft te missen!