Van doek tot zeil.

Hoe tuig je nou eigenlijk het beste je zeil op? Willekeurig wat touwtjes aantrekken of zit er een systeem in? Aanstaand worldcupper en medewerker van het OTC in Tenerife Adam Lewis tuigt elke dag talloze zeilen op en heeft het kunstje aardig in de vingers. Hier doet hij het voor met zijn eigen Point 7 zeiltje.

Tekst: Mart Kuperij
Foto’s: otc.windsurf.com

1. Rol het zeil uit, met de wind in de rug of van de kant waar de mastslurf zit. Als je de losse mastdelen van tevoren al in elkaar steekt, is de kans kleiner dat je straks met een eendelige mast zit. Je kunt eventueel wat tape om het verbindingsstuk rollen, zodat er geen zand in kan komen en de mast na gebruik makkelijk weer uit elkaar gaat. Steek de mast in de mastslurf, en trek het zeil aan. Het kan helpen als je de mast draait tijdens het insteken.

2. Nadat je gecontroleerd hebt of de top er goed inzit, trek je de neerhaler (onder dus) aan op handspanning.

3. Bevestig nu de giek op de mast. Als je al weet waar je hem hebt zitten,  kun je hem precies neerzetten (tip: kijk hoeveel je hem onder nog aantrekt en baseer hierop de plaatsing van de giek), maar je kunt hem ook naderhand in hoogte verstellen.

4. Stel je giek in op de juiste lengte en trek nu de uithaler – da’s dus bij de giek – helemaal aan. Op deze manier wordt het zo meteen makkelijker om de neerhaler aan te trekken, omdat het zeil al goed op spanning staat.

5. Trek nu de neerhaler zover aan als nodig is. Hoeveel dat is hangt een beetje van je zeil en de omstandigheden af. Over het algemeen kun je zeggen dat als de bovenste drie latten los hangen (loose leech) het goed is. Voor heel harde wind kun je nog wat meer downhaul geven, bij lichte wind geef je wat minder voor een voller profiel.

6. Je kunt het zeil nu tunen bij de giek. We hadden hem net op volle spanning gezet om het aantrekken van de neerhaler makkelijker te maken, nu wil je het zeil misschien iets boller zetten. Hoe je het zeil precies tunet is aan jou, dat is toch een kwestie van smaak. Losser voor meer power, strakker als het wat harder waait. Nog even de touwtjes wegwerken en je kunt het water op!

FOUT! Te weinig spanning op de neerhaler. Dit is gemakkelijk te herkennen aan de horizontale kreukels bij de giekopening. Stel de verlenger zo in dat er onderaan geen ruimte meer overblijft.

GOED! Zo staat ‘ie er mooi op. Geen kreukels, netjes los bij de bovenste latten, klaar om mee te vlammen!s ook ‘Zeil optuigen deel 2’ voor het optuigen met cambers!