In Motion #5 lees je de achtergrond en making of van André Paskowski’s nieuwe film Minds Wide Open. De film beleefde tijdens de worldcup op Sylt een sneak preview, en de reacties varieerden volgens Pasko van ‘zeer, zeer goed’ tot ‘beste windsurffilm aller tijden’. Hij had er even wakker van gelegen, maar weet nu dat hij op de goede weg is.

André, allereerst: hoe gaat het eigenlijk met je?
‘Goed, dank je. Ik ben sinds een tijdje ‘kankervrij’ verklaard en probeer na alle chemo- en radiotherapie mijn krachten weer op te bouwen. Ik neem mijn rust, al was dat de laatste tijd niet gemakkelijk met de première in Sylt en tripjes naar het Gardameer en Klitmøller. Morgen heb ik opnieuw een kleine operatie, dit keer worden er drie verstandskiezen getrokken, niet leuk maar een peuleschilletje vergeleken met wat ik daarvoor heb meegemaakt. Verder gaat het goed, mijn volgende check-up is op 20 oktober en ik hoop dat het goed gaat.’

In Sylt toonde je een sneak preview van Minds Wide Open, een deel van de film?
‘Ja, in Sylt hebben we een première gehouden van wat we af hadden, ongeveer driekwart van de film. De reacties waren zo positief dat we hebben besloten niet meer te sleutelen aan dit gedeelte. We werken nu aan het laatste kwart, en kunnen op deze manier ook precies op tijd uitkomen, begin november dus.’

Je vorige film Four Dimensions was een groot succes, maar de productie leverde ook aardig wat stress op. Was het een logische keuze nog een film te maken?
‘Natuurlijk was een van de eerste gedachten na het succes van Four Dimensions om een nieuwe film te maken. Ik heb met die film geloof ik best wat bijzonders neergezet. We waren underdogs, een klein team, met een klein budget en ik kreeg geregeld emails met teksten als ‘Vetste film ooit’. Zelfs nu nog wordt ik erop aangesproken en staat Four Dimensions in surfbars op repeat, hoe cool is dat? Als je dit eenmaal meegemaakt hebt, wil je meer. Maar belangrijk is wel dat je succes niet zomaar kan kopiëren. Het moet anders zijn om het publiek opnieuw te raken. En dat is niet makkelijk. Noch goedkoop.’

Hoe duur is het maken van een windsurffilm eigenlijk?
‘Een windsurffilm maken is duurder dan je zou denken. Je stopt de DVD in de speler en krijgt 50 minuten film, maar erachter zitten 7 trips voor telkens 2 à 3 crewleden naar niet bepaald goedkope plekken. Daar gaat zomaar 30 tot 40.000 euro aan op. Daarnaast moet de crew natuurlijk ook wat verdienen, ik moet ze dus het salaris betalen voor de tijd van de productie. Dan komt het materiaal (camera’s, dolly’s, kranen etc.) en de rechten voor de muziek. Dit ligt ook al gauw tegen de 20.000 euro aan. Tja, en dan komen nog dingen als helikopterhuur, productie, posters, T-shirts, kosten voor overbagage. Al met al een behoorlijke smak geld!’

Een heli kost toch 1000 euro per uur? Waar haalde je het geld vandaan?
‘Een deel van deze kosten kon ik dekken door de hulp van de riders en hun sponsors. Zonder dit zou Minds Wide Open niet eens van de grond zijn gekomen, in ieder geval niet op deze schaal. De riders krijgen goede publiciteit door de film, ze komen in magazines en dat is natuurlijk weer goed voor hun sponsoren. Daarnaast heeft MWO twee grote sponsoren in Planet Allsports en Pousada Windjeri. Maar het leeuwendeel betaal ik zelf. Waarom? Ik zeg waarom niet?! Geld op de bank brengt niks op. Ik heb de dood in de ogen gekeken, dan kan ik mijn passie om films te maken toch beter naleven en nog maar eens een grote investering wagen of niet?

Hoe zou je het concept van Minds Wide Open beschrijven?
‘Een film die mensen laat dromen. Punt. Je kan de windsurffilm niet opnieuw uitvinden. Je zou een speelfilm kunnen maken, maar wil je Ricardo Campello als acteur zien, of toch liever als windsurfer? We wilden een film uit liefde voor de sport maken, een soul-achtige film om de kijker te laten dromen. Dat er genoeg actie te zien is lijkt me duidelijk met de zes riders die we hebben.’

Waar heb je je allemaal mee bezig gehouden bij Minds Wide Open?
‘Mijn taak is om de productie op gang te houden. Ik boek de vluchten voor de crew, de hotels, de auto’s. Ik zorg voor de muziek, manage het budget, deal met sponsors, doe de promotie, bemiddel tussen de riders en de crew en geef input bij het editen van de film. Als ik op de spot zelf aanwezig kan zijn film ik ook nog. Eigenlijk ben ik gewoon betrokken bij alles wat er gebeurt.’

En nu de laatste loodjes, stress?
‘Het gaat eigenlijk best goed, Sebastian is aan het editen en ik hou me bezig met de marketing, de verkoop en regel de laatste muziekrechten voor de film. We gaan goed, begin november is Minds Wide Open voor iedereen te krijgen!’

 

Speciaal voor Motion heeft André Paskowski een fantastisch Minds Wide Open prijzenpakket samengesteld, en jij kunt het winnen! Om kans te maken op dit pakket, met naast de DVD van Minds Wide Open ook de films Wet and Salty, Flashback, Four Dimensions, posters en een T-shirt, geef je antwoord op de volgende twee vragen:

1) Noem de riders uit de film
2) Noem de twee hoofdsponsors van Minds Wide Open

Stuur je antwoorden en je adres naar motion@soulonline.nl en vergeet niet als onderwerp Minds Wide Open te vermelden, anders verdwijnt je mailtje in de spamfolder. Succes!

Voor meer informatie over Minds Wide Open en een ruim assortiment aan promotionele artikelen, zoals levensgrote canvassen van actie uit de film, check je de site op mindswideopenmovie.com. De DVD zelf is vanaf begin november verkrijgbaar in de Soulshop.

 

Timeline Minds Wide Open
September 2010 – Denemarken
November 2010 – Sal, Cabo Verde
Februari 2011 – Sal, Cabo Verde
Maart 2011 – Maui
Mei 2011 – Egypte
Juni 2011 – Pozo
Juli 2011 – Indonesië
Augustus 2011 – Gardameer
September 2011 – Trailer uit
September 2011 – Sneak Preview Sylt
Eind oktober 2011 – Productie en versturen