Met een druk op de knop worden de sluizen geopend en stroomt het water uit de kanalen van Wenen het ondergrondse spaarbekken binnen. Langzaam maar zeker wordt het 90 meter lange, 45 meter brede en 7 meter diepe bassin onder water gezet. Klaar voor actie. Tien meter hoger neemt Max Matissek bij een koud winterzonnetje de laatste zaken door met de crew. Loopt de lier? Doen de rookmachines het? Zijn de vlammenwerpers gereed? Alles moet tot in de puntjes voorbereid zijn, want als de camera’s eenmaal draaien is er geen weg meer terug.

TrueWindT3

True Wind is een project van PWA freestyler en autodidactisch kunstenaar Max Matissek, waarin hij zijn liefde voor windsurfen en schilderen met elkaar verbindt. Het idee ontstond een paar jaar terug, tijdens de research voor een nieuw kunstproject, waarvoor Max foto’s van trips op een abstracte manier bewerkte. Kleuren, vormen en ‘gemoedstoestanden’ geschilderd over echte beelden. Simpel gezegd bestaat het project uit drie etappes: met de hulp van een lier gaat Max tow-in windsurfen op een plek waar dit normaal gesproken nooit gebeurt, waarbij er een foto van de actie wordt gemaakt, die Max vervolgens beschildert. Het idee om dit hele proces in een film vast te leggen was met zijn achtergrond in film en de sponsoring van Red Bull een logische vervolgstap. Max: ‘Ik heb een fascinatie voor complementariteit en paradoxen en dacht, waarom ga ik niet een stap verder? Windsurfen op spots waar het eigenlijk niet mogelijk lijkt, en uiteindelijk de creatieve street style die je bij veel andere sporten ziet in het windsurfen brengen. Zo is True Wind ontstaan.’ Hoewel de titel anders doet vermoeden, gaat het bij het project dus juist om plekken waar van nature geen wind staat, of niet kan worden gewindsurft. Max: ‘Surfen op zo’n plek is eigenlijk al een soort paradox, het is windsurfen zonder het basisingrediënt. Ik probeer een brug te bouwen tussen heel tegenstrijdige zaken, om op die manier onverenigbare werelden met elkaar te verenigen. En de wind die ik in mijn zeil voel is wel echt. Vandaar de titel True Wind.’

TrueWindT2

Planning

Het is begin maart 2015. Plaats van handelen is het spaarbekken van het Wien Kanal, het grootste kanaalbouwproject in Europa. Het bekken is gebouwd om bij hevige regenval het overvloedige water tijdelijk op te slaan, om het later als het droog is gecontroleerd naar de waterzuiveringscentrales te sturen. Het 30 miljoen euro kostende ondergrondse bouwwerk biedt plaats aan 28,5 miljoen liter regenwater. Twee pompen zorgen voor een snelle leging: met een snelheid van 300 liter per seconde is het bekken na 20 uur klaar voor de volgende regenval. Een ideale plek voor het realiseren van een ‘onmogelijke windsurfactie’ wat is er vreemder dan windsurfen onder de grond? Max: ‘Het kanaal is heel bijzonder, niet alleen vanwege het grauwe en industriële karakter, maar ook omdat het in de wijk staat waar ik ben opgegroeid. Toen ik er via een vriend van hoorde, was ik gelijk enthousiast.

De gemeente vond het idee er een fotoshoot te houden te gek, ze waren toch al op zoek naar promotie voor hun eigen project en wilden graag meewerken. Ik kon mijn geluk niet op, al kwamen meteen ook de vragen. Zou het ons überhaupt lukken dit project te realiseren? Hoeveel water hebben we nodig, hoe krijgen we de schans daar naar beneden, hoe regelen we stroom? Het bekken is alleen toegankelijk via een stelsel van kleine gangetjes en trappen. Alles wat we beneden nodig hebben, zou via die weg naar het bekken gebracht moeten worden. Alleen de rookmachine die voor special effecten moest zorgen woog al 100 kilo. Om eerlijk te zijn werd ik er redelijk zenuwachtig van.’ In de hal is het donker en koud. Om het water heen is het een drukte van jewelste: 30 man crew zorgen ervoor dat het beeld dat Max al maanden in zijn hoofd heeft gerealiseerd wordt. Naast twee lichttechnici bestaat de crew uit een cameraman, twee fotografen, vijf medewerkers van het Wien Kanal, twee werklui die hun opwachting maken als figurant en een hele rits aan helpende handen die de schans op zijn plaats te houden, de lier bedienen en iedereen voorzien van eten en drinken. Max: ‘We hadden zelfs een veiligheidsduiker die moest controleren of er geen obstakels onder water zaten en drie EHBO-ers. Niet iets waar ik van tevoren over had nagedacht, maar je moet het wel hebben, zo diep onder de grond.’ Tot op het moment van de shoot is eigenlijk nog niet zeker of het hele plan wel gaat werken. De try-out een dag voor de shoot verliep behoorlijk belabberd. Max: ‘We hadden niet veel tijd om te oefenen, een dag voor de shoot konden we pas de hal in. Daarbij kwam dat de schans die ik voor ogen had niet door de deur paste; waardoor we op het laatste moment een andere schans moesten laten bouwen. Ik voer met een soort kiteboardvin van een kleine drie centimeter onder mijn board, zodat ik bij de aanloop nog een beetje grip zou hebben, maar wel gewoon over de schans kon varen. Het was onwijs spannend. Ik had een aanloop van ongeveer 50 meter, waarin ik zoveel mogelijk snelheid moest zien te krijgen. Hoe langer ik het touw vasthield, hoe harder ik zou gaan, belangrijk om na de landing nog wat voorwaartse snelheid te houden en de moves te kunnen landen. Het was zo donker en mistig dat ik al mijn aandacht nodig had om te zorgen dat ik de schans niet miste. De eerst try-outs waren dan ook dikke crashes. Gelukkig hadden ze iets meer water in het kanaal gezet dan ik had gevraagd.’

TruewindT1

Go

De shoot begint met wat shots zonder schans, vlakwater freestyle aangetrokken door de lier, met rook en vlammen. Het blijkt gevaarlijker dan over de schans gaan. Er hangt zoveel rook in het bekken dat het lastig te zien is waar het water eindigt en het beton begint. Een paar keer crasht Max zonder helm met een flinke vaart tegen de muur aan, gelukkig is alleen zijn board beschadigd. Gelijk na deze crash wordt besloten over de kicker te gaan, dit keer mét helm. In navolging van de try-out een dag eerder gaat het in het begin niet echt soepel. Gelukkig blijkt het vooral een kwestie van gewenning en nadat Max zich ingesteld heeft op de abrupte ‘kick’ van de schans gaat het steeds beter. Langzaam maakt de verbeten blik op Max’ gezicht plaats voor een ontspannen glimlach. Een air flaka, wat loops… het begint te lopen en de crew kan opgelucht ademhalen. Even later galmen de klanken van The Outfield’s Your Love door de hal. Max geeft het sein dat de lier aankan en wordt richting de schans getrokken. Hij vliegt omhoog, wordt afgeschoten en roteert in een cleane Pasko. Er klinkt gejuich door de hal. Een duim van de cameraman, de move staat erop. In totaal gaat Max bijna 30 keer over de schans, voordat de kou hem overmeestert. Twaalf uur actie bij vijf graden luchttemperatuur en water dat niet veel warmer is, zorgt ervoor dat de batterij leeg is. ‘We wisten dat het genoeg was, we hadden de beelden en ik was bekaf en het begon gevaarlijk te worden. Als je zo lang koud bent en je altijd geconcentreerd moet blijven vanwege de timing en het gevaar te crashen moet je het op een gegeven moment echt voor gezien houden.’ Er worden nog wat lifestyle shots gemaakt en dan is het tijd om weer naar boven te gaan, terug naar de bewoonde wereld. Het beeld dat in Max’ hoofd zat is vastgelegd, de eerste fase van het project is voltooid, it’s a wrap.

Première

Twee maanden later vinden we Max terug op het Surffestival in Podersdorf. Terwijl last minute nog ondertiteling aan de video wordt toegevoegd, komt Max binnen met het eindresultaat: zijn ‘actieschilderij’. ’s Avonds vindt in de Royal Captains Bar de première van de video plaats en wordt het doek onthuld. Het publiek in de stampvolle feesttent reageert enthousiast en de opluchting is te lezen op Max’ gezicht. Samen met een dubbele pagina over het project in de Kronenzeitung de grootste boulevardkrant van Oostenrijk en een special in het ORF-programma Sport-Bild lijkt het project meer dan geslaagd. True That is voorbij de grenzen van het windsurfen gegaan, precies zoals Max en de crew het gehoopt hadden. Wat Max’ volgende project wordt is nog niet bekend. Het moet in ieder geval iets bovengronds worden. Het Marina Bay Sands hotel in Singapore bijvoorbeeld, met zijn infinity pool op de 57ste verdieping, het hoogstgelegen zwembad ter wereld. Ook Disneyland staat op het verlanglijstje. Zolang het maar uniek is en echt een wow-effect geeft. Hoe reageert Max eigenlijk op het verwijt dat af en toe klinkt, dat True Wind geen echt windsurfproject is? Heel simpel: ‘Natuurlijk is dit niet het echte windsurfen, dat is veel toffer, maar daar gaat het niet om. Ik wil beelden maken, mijn fantasieën uitleven. En ik heb er ook gewoon nog heel veel plezier mee. Prima toch?’

Dit artikel is afkomstig uit de Motion #4 van 2015. In het laatste nummer van motion staat een spotguide van het Amstelmeer. Dit nummer kunt u hier bestellen. Wil je niks meer missen op het gebied van windsurfen word dan abonnee!

woord enjoythesoup.com

Beeld philipp schuster/red Bull, matthias heschl